نشریه تخصصی کامپیوتر و فناوری اطلاعات نُد

این وبلاگ جهت انتشار الکترونیکی نشریه ند راه اندازی شده است

نشریه تخصصی کامپیوتر و فناوری اطلاعات نُد

این وبلاگ جهت انتشار الکترونیکی نشریه ند راه اندازی شده است

منظور ازLINUX  هسته لینوکس است و پرکاربردترین سورس‌کد در تاریخ نرم‌افزارهای کامپیوتری که همه جا هست؛ در کامپیوتر، سرور، موبایل، تلویزیون، زیردریایی، هواپیما، اتومبیل‌های خودران و حتی در ایستگاه بین‌المللی فضایی! اما شاید کمتر کسی بداند که کرنل توسط چه کسی و چگونه ساخته شده است.

 افراد زیادی وجود دارند که با خلاقیت خود زندگی انسان ها را دگرگون کرده اند.

لینوس بندیکت توروالدز ،برنامه نویس خوش ذوق فنلاندی ، موجب دگرگون شدن زندگی روزمره انسان ودنیای کدنویسی شد. توروالدز  در ۲۸ دسامبر سال ۱۹۶۹ در شهر هلسینکی بدنیا امد. پدرش نیلز توروالدز خبرنگار رادیو و تلویزیون و مادرش آنا خبرنگار فنلاندی است. پدرومادر وی به دلیل علاقه به لینوس پائولینگ،برنده جایزه نوبل شمیی، نام اورا لینوس گذاشتند.

با وجود جدایی پدر و مادرش ، توروالدز کودکی شاد و ساده ای را گذرانده است.پدربزرگ لینوس، لئو تورنگویست،پرفسور دانشگاه هلسینکی بود .لئو یکی از اولین کامپیوترهای شخصی جهان را خریداری کرد و توروالدز به این دستگاه علاقه پیدا کرد اما به دلیل کاربرد کم از ان دلسرد شد.

تورروالدز اولین فعالیت هاییش در زمینه نرم افزار را در کامپیوتر کومودور انجام داد.او در سن 10سالگی برنامه نویسی به زبان بیسیک را اغازکردوسپس زبان اسمبلی را برای ساخت نرم افزار اموخت. انگیزه او برای برنامه نویس شدن ، نداشتن پول کافی برای اجرای یونیکس در دستگاه شخصی بود و نمی توانست بازی های خوب را برروی دستگاه اجرا کند. برای رفع این نیاز ها به برنامه نویسی روی اورد.

تحصیلات او در دانشگاه هلسینکی  پس از یک سال به اجبار متوقف شد واو به مدت ۱۱ ماه به خدمت آموزشی اجباری ارتش فنلاند پیوست و به مقام ستوان دوم در  نقش رئیس پرتاب گلوله رسید.

در اوایل سال ۱۹۹۱ به علت ناراضی بودن از MS-DOS و MINIX  ، تصمیم گرفت سیستم UNIX بخرد اما  پول کافی نداشت .بنابراین شروع کرد که سیستم یونیکس اختصاصی خودش را توسعه دهد. او در دسامبر سال 1999 لینوکس  را از خوابگاه دانشگاهش در فنلاند منتشر کرد.لینوس گذاشتن نام خود بر روی این سیستم را خود پسندانه می دانست و می خواست اسم ان را به FREAX   تغییر دهد که ترکیب سه کلمه Freakو MINIX free,  است اما دوستش لم مارک، نام او را بر این سیستم گذاشت. عنوان پایان نامه او لینوکس  :یک سیستم عامل قابل حمل بود.

لینوس با همسر و ۳ دخترش در سال ۱۹۹۷ به آمریکا مهاجرت کرد و در سال ۲۰۱۰ شهروند رسمی ایالات متحده شد. در حال حاضر او تمام وقت خود را در بنیاد لینوکس بر روی هسته لینوکس سپری می‌کند.

استیو جابز از موفق‌ترین و هوشمندترین مدیرعاملین دنیای تکنولوژی همواره سعی داشت تا بهترین‌ها را در کنار خود جمع کند وی لینوس را دعوت به همکاری کرد  و به او پیشنهاد کار در اپل را داد اما خالق لینوکس پیشنهاد او را رد کرد.

لینوس توروالدز را بیشتر به خاطر ایجاد هستهٔ لینوکس می‌شناسند اما او Git را هم ابداع کرده است.گیت که یک سیستم ورژن کنترل می‌باشد و به طور گسترده در زمینهٔ توسعهٔ نرم‌افزار مورد استفاده قرار می‌گیرد . لینوس بخاطر علاقه به غواصی برنامه SUBSURFACE را طراحی کرد که کمک زیادی به غواسان میکند. او به زبان Cعلاقه زیادی داشت اما از زبان C++ متنفر بود . لینوس روی هسته لینوکس کار میکند اما کمتر کدنویسی می کند و با سرپرستان دیگرنسخه های جدید لینوکس را کنترل و مشکلات ان ها را حل می کند.

ابوالفضل کامران

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی