نشریه تخصصی کامپیوتر و فناوری اطلاعات نُد

این وبلاگ جهت انتشار الکترونیکی نشریه ند راه اندازی شده است

نشریه تخصصی کامپیوتر و فناوری اطلاعات نُد

این وبلاگ جهت انتشار الکترونیکی نشریه ند راه اندازی شده است

از سال 1378 تصمیم گرفتیم تا هر سال یک شعار برای سال انتخاب کنیم. البته قبل از آن هم بوده ولی نه به شکلی که بعد از 78 اهمیت پیدا کرد ؛مثلا اعلام میکردند که امسال بر فلان موضوع تاکید داریم و از این فراتر نمی رفت.  اما چرا شعار انتخاب می کنیم؟؟ 

 

فلسفه این کار جلب توجه مردم به یک ارزش خاص و همین‌طور در نقطه مقابل آن ، به یک مشکل است . 

ــ غلامعلی حداد عادل

 

اگر به شعارهایی که در اوایل انتخاب می شدند نگاهی بیاندازید ، متوجه این نکته خواهید شد در ابتدا ، مثل امروز که به این درجه از مهارت و بصیرت در شناسایی مسائل جامعه رسیده ایم ، نبودیم و تمرکز بیشتر بر روی ارزش یا هدفی خاص و در بعدی کلی بود . البته برای گام های اولیه ،کاملا طبیعیست ؛ مثل «خدمت‌گزاری » برای سال 82 یا « پاسخگویی» برای سال83.

اما در سال های نزدیک تر که شعارها را بررسی می  کنیم ، مسائل مهمی مورد توجه قرار گرفته اند و نکته جالب اینکه از سال 95 به بعد ، محور اصلی این شعارها موضوع واحدی بوده است . بدیهیست زمانیکه این انتخاب توسط مقام رهبری که به تمام مسائل و ابعاد آنها آگاه است صورت می گیرد ، نباید در اهمیت موضوع مطرح شده شک کرد. 
البته وقتی اسم «شعار» روی این انتخاب مهم می گذاریم ، ممکن است کمی «عدم وجود تضمین برای اجرا» در درون آن خودنمایی کند ، شاید به این خاطر که بعضی ها  بعد از شنیدن وعده های برخی افراد
که برای رسیدن به جایگاهی خاص در سطوح مختلف تلاش می کنند و بررسی و مقایسه این وعده ها  با توامندی های آن فرد و مشاهده برخی تناقض ها ، با عبارت « شعار میده! » اعتراض و نارضایتی خود را اعلام می کنند و برای ما  کلمه   « شعار» ابهت و منزلت خودش را کمی از دست داده است .

 بگذارید نگاهی به اسامی سال های پیشین داشته باشیم :
« اقتصاد مقاومتی ؛ اقدام و عمل» ، «
اقتصاد مقاومتی، تولید - اشتغال » ، «حمایت از کالای ایرانی» ...
متوجه وجه اشتراک بین این اسامی شدید؟  بله ، «تولید» !

در این چند سال آشکار یا پنهان به این مطلب اشاره شده و امسال یعنی سال 98 ، «رونق تولید»  گل سرسبد این اسامی ، نهایت تمرکز  بر افزایش و تقویت تولید را نشان می دهد. شاید اگر کمی به این مسئله فکر کنیم ، پیش خود  به دلایلی قانع کننده ، برای اثبات اهمیت تولید کشورمان برسیم ، اما به جرات می توان با فاصله از بقیه علل ، علت اصلی را  « گذر از تحریم نفتی» معرفی کرد. همانطور که برخی مقام های دولتی هم در مصاحبه هایشان اشاره هایی جزئی به این مسئله داشته اند مثل « مشکل ما با صادرات حل می شود !» یا «صادرات راه چاره ماست!».
واضح و مبرهن است که صادرات ، بدون تولیدی که اکنون افزایش آن،  اولویت اول یک ملت (و البته منتخبین ملت!)است ، امکان پذیر نخواهد بود.
پس پیش به سوی تولید !!


رونق در اقتصاد ،رونق در فرهنگ ، رونق در تولید ... ما ایرانی ها در اکثر زمینه ها از تخصص کافی برای اظهار نظر برخورداریم و حال وقتی با این عبارت ها برخورد می کنیم  تلاش می کنیم تا برای هر یک از این عبارت ها مصداقی پیدا کرده و تعریفی  برای آن ایجاد کنیم(حداقل برای خودمان) تا وقتی از ما در این باره پرسیدند  ، بتوانیم توانایی خود را در تحلیل مسائل به نمایش بگذاریم. اما برای ما که با کامپیوتر و دیجیتال سروکار داریم ، تولید چه جایگاهی می تواند داشته باشد و مهمتر ازآن  هرکدام از ما در رونق بخشیدن به آن چه نقشی می تواند ایفا کند؟

تولید ؛ این کلمه 5 حرفی ، کلمه ای که کارخانه و کار و کارگر را برای مان مجسم میکند.
شاید بارزترین عبارتی که در این حوزه با تولید مرتبط است  ، « تولید محتوا » باشد که امروزه هم اهمیتی دوچندان پیدا کرده و به بخشی مهم و استراتژیک  در شرکت های فعال این زمینه تبدیل شده است .
اما کامپیوتری ها فراتر از این هستند و باید باشند ، این قشر از جامعه که زندگی خودشان را با این انقلاب گر (همان کامپیوتر) رنگین کرده اند در هر زمینه ای باید کارها را برای هم وطنانشان و در دیدی بزرگتر ، برای انسانها آسان تر کنند.
یک هواشناس باید دقیق تر هوا را پیش بینی کند ،
یک شیمی دان باید ترکیبات مقاومتری برای مصالح ساختمانی یا فرمول جدیدی برای افزایش کیفیت بنزین بیابد
یک اقتصاد دان باید آمار را دقیق تر بررسی و واکاوی کند تا بتواند به نتایج بهتری برای بهبود شرایط پیدا کند
همه و همه فقط با « ابزارهای تولید شده توسط ما دیجیتالی ها » ممکن هستند . پس ، دفعه بعد که با این واژه مواجه شدیم با دیدی  عمیق تر به آنن گاه کنیم و این نکته را هم در نظر داشته باشیم که اگر خیال پردازی هایی که گاه بی معنی هم به نظر می رسند ، نبودند ، شاید بیشتر وسائل اطرافمان  اصلا وجود نداشتند.اگر  ایده های تازه ای  به ذهنتان آمد حتما به آن پروبال بدهید و افزونه ی جدیدی تولید کرده و به هستی اضافه کنید.


    

پاداش‌هایی که در زندگی می‌گیرید با میزان خدمت شما به دیگران رابطه مستقیم دارد.....

ــ  یک باتجربه

ابوالفضل کامران

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی